سرخط خبرها

حسین زاده: اکران نشدن تمام فیلم‌های جشنواره در استان‌ها، یک تبعیض و بی‌عدالتی فرهنگی است 

  • کد خبر: ۲۱۱۲۹۲
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
حسین زاده: اکران نشدن تمام فیلم‌های جشنواره در استان‌ها، یک تبعیض و بی‌عدالتی فرهنگی است 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد و اکران فیلم‌های محبوب توضیحاتی ارائه کرد. 

محمد حسین زاده در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد مقدس، اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر مشهد جشنواره‌ای مستقل نیست، بسیاری از جشنواره‌های دیگر در مشهد و سطح استان برگزار می‌شود که صفر تا صد آن جشنواره بر عهده مدیران استانی از جمله اداره فرهنگ، شهرداری، استان قدس و سایر دستگا‌هاست. 

وی افزود: جشنواره فیلم فجر مشهد متاثر از جشنواره فجر تهران است، به عقب که برگردیم جشنواره تئاتر  استانی و منطقه‌ای با مدیریت صددرصدی استان برگزار شد اما جشنواره فیلم فجر کاملا متاثر از ستاد مرکزی در تهران و فرا تر از آن است که موجب می‌شود اجازه برنامه‌ریزی برای یک جشنواره منظم را از ما بگیرد. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص عدم اکران فیلم‌های محبوب جشنواره فیلم فجر در مشهد، عنوان کرد: تعداد فیلم‌هایی که باید در استان‌ها اکران شود بر عهده ما نیست، ستاد مرکزی تهران تعدادی فیلم را مشخص می‌کند که استان به عنوان مثال ۱۴ فیلم در ۳ سینما اکران کند که یک سینما هنر و رسانه و دو سینما دیگر سینماهای است که عموم مردم می‌توانند استفاده کنند؛ مشکلات از همین جا شروع می شد. 

حسین‌زاده ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه تفاوت زمان شروع جشنواره بین تهران و استان‌ها است، طی این بیست و یک دوره ما و استان فارس طولانی ترین مدت برگزاری جشنواره فجر را داریم و دیگر استان‌ها طی این سال‌ها به مرور اضافه شدند. 

وی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها، افزود: برگزاری جشنواره‌ها در استان‌ها محل بحث است، هیچ جشنواره‌ای در سطح جهانی در گستره کشور برگزار نمی‌شود اساسا تفاوت جشنواره فجر را با آن جشنواره‌ها  ندیده‌اند. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در جشنواره‌های خارجی که عمدتا جشنوار‌ه‌های معروف هستند هیچ فیلمی نیست که اولین بار در آن جشنواره اکران شود، فیلم‌ها اکران شده و سپس نسخه به جشنواره ارسال می‌شود، تماشا و اکران فیلم در جشنواره موضوعیت ندارد. 

حسین‌زاده به تشریح تفاوت جشنواره‌ فیلم فجر با جشنواره‌های جهانی بیان کرد: جشنواره فیلم فجر در کشورمان با جشنواره‌های مذکور متفاوت است، در این جشنواره ثمره یکسال فیلم سازی کشور دیده می‌شود و فیلم‌سازان یک سال تلاش می‌کنند که خود را به جشنواره فیلم فجر آن سال برسانند، برخی مشکلات وجود دارد که یکی دو فیلم داشتیم که در آغاز جشنواره فجر نسخه فیلم تغییر کرد.

فیلم‌های جشنواره فجر تلاش یک‌ساله سینمای ایران است 

وی افزود: اینکه فیلم به استان‌ها بیاید، ثمره تلاش یکساله فیلم‌سازان، هنرمندان و سینمای ایران است. علاقه مندان یا باید سفر کنند تهران و فیلم‌ها را ببینند یا اینکه در هر استانی سینمایی باشد که آن فیلم‌ها را اکران کند. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال ۴ فیلم از کارگردانان مشهدی داشتیم، که خانواده آقای غفاریان خالق اثر نپتون در سینما آفریقا فیلم را تماشا کردند، محل بحث در نوع نگاه است.

حسین‌زاده ادامه داد: زمانی که ۳۱ استان جشنواره را برگزار می‌کنند خواهان حضور عوامل فیلم هستند کما اینکه رایزنی و مکاتبه رسمی با کارگردان‌ها برای حضور داشتیم و نمی‌پذیرند، البته ناگفته نماند مطابق با جدول جشنواره نیست که تمام فیلم‌ها ۱۲ بهمن اکران شود ممکن است یک فیلم ۲۰ بهمن اکران شود. 

وی با بیان اینکه ۹ سینمای مشهد در جشنواره فیلم فجر اکران داشتند، گفت: شهر ما جمعیتی حدود ۴ میلیون نفر دارد و گستره جغرافیایی شهر زیاد است، در اوج این شلوغی و ترافیک و ... باید مسافت طولانی را طی کند که فیلم را تماشا کند و اتفاق خوبی است، برای اکران فیلم‌ها در ۶ سینمای دیگر شخص سینماداران فیلم خریداری شد. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: برنامه‌های جانبی زمانی می‌تواند محقق شود که جشنواره به جای ۶ روز ۱۰ روز باشد، ما مجبور بودیم این تعداد فیلم را در ۶ روز اکران کنیم و این فشردگی سبب می‌شود که از برنامه‌ای جانبی باز بمانیم. با همه این همه در حوزه نقد و بررسی که اهالی رسانه پررنگ پای کار آمد در سینما هویزه پس از پایان اکران فیلم‌ها با حضور کارشناسان و اصحاب هنر و رسانه آغاز می‌شود. 
حسین‌زاده ادامه داد: خیلی تلاش کردیم که ۳ فیلم پرمخاطب را در مشهد اکران کنیم، گله می‌کنم از تهیه کنندگان چون مدیران ستاد جشنواره همراهی داشتند که در مشهد اکران شود اما تهیه کنندگان همکاری نکردند. 

اگر فیلمی قرار است در استان‌ها اکران نشود به جشنواره راه پیدا نکند

وی افزود: خواهش من این است که اگر فیلمی قرار است در استان‌ها اکران نشود به جشنواره راه پیدا نکند این یک تبعیض و بی‌عدالتی فرهنگی است، من به عنوان دبیر جشنواره بارها از سمت اهالی رسانه، سینما و مردم با این سوال مواجه شدم که چرا این ۳ فیلم در مشهد اکران نمی‌شود، من همه تلاشم را به کار گرفتم و هر بار به در بسته خوردم که تهیه‌کنندگان رضایت ندارند.

تماشاگر تهرانی و مشهدی چه فرقی با هم دارند؟

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: تماشاگر تهرانی و مشهدی چه فرقی با هم دارند؟، اگر قرار است فیلمی به استان‌ها نیاید باید هیچ فیلمی نیاید و اگر قرار است بیاید باید تما فیلم‌ها اکران شود. 

حسین‌زاده بیان کرد: به تماشاگران مشهدی و سایر استان‌ها حق می‌دهم که انتظار ا‌کران تمام فیلم‌ها را داشتند. مشهد در میان استان‌ها به جز پایتخت، پر اقبال‌ترین، پر تماشاگرترین و پرفروش‌ترین سینمای کشور را دارد، دوستان انتظار دارند این هستند که فضای تبلیغ و اکران فیلم‌هایشان فراهم باشد اما این تبعیض و بی‌عدالتی از آنان پذیرفته نیست.

وی افزود: باید دید رسانه‌ها در اولویت‌بندی خود فرهنگ و هنر را کجا قرار می‌دهند؟اما برخی موردی و شاخص به آن می‌پردازند. رسانه‌های اصلی حاضر بودند و نقش خود را ایفا کردند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص سینما آفریقا گفت: سینما آفریقا کیفیت صوت و تصویر کمی نسبت به سینما هویزه پایین است اما پرده بزرگ و تعداد بالای صندلی‌ها، دسترسی حمل و نقل عمومی و مسیر رفت و آمد انتخاب شد. اگر سینما آفریقا را به عنوان نوستالژیک ترین سینمای مشهد بدانیم، احتمال تغییراتی در حوزه سالن‌ها و ساختار و بازسازی از سمت مدیریت سینما انجام می‌شود مانند سال گذشته سینما هویزه تغییراتی ایجاد شد. برای سال آینده اگر سینما آفریقا را نداشتیم در حال برنامه‌‌ریزی هستیم که سینما هنر و رسانه در پردیس‌های چند سالنه باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->